YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

AKU

" Aku,

Bukanlah seorang penyanyi yang bisa menuturkan kata dengan menyanyi,

Bukan jua seorang komposer yang punyai abiliti utk menyuarakan isi hati,

Bukan seorang pelukis handalan yang punyai bakat yg mampu melakar sebuah lukisan tersirat,

Hanya punyai ayat dan tulisan, untuk ditulis, dibaca dan ditatap.

May Allah bless. "

Monday, July 30, 2012

Nilai Sebuah Hijab

Assalamualaikum and a very pleasant day to all readers. Hope you guys stay in pink of health. :)

As I already stated, Nilai sebuah hijab. Hijab. Apa yang sebenarnya di maksudkan dengan perkataan yang saya anggap agak sensitif bagi wanita-wanita terutamanya yang enggan memakai tudung. Well, dengan bantuan Mr Google.

Hijab is a veil which covers the hair. It is worn by Muslim women particularly in the presence of non-related adult males.

Itu apa yang Mr Google and Mrs Wikipedia ckp, tapi saya. Hijab itu membawa banyak maksud. Saya tak dapat nak clarify kan hijab tu as something or what. tapi bagi pendapat saya, hijab itu adalah sebuah pelindung bagi kami kaum wanita. It's a protection for Muslimah. Logically, take the hijab as a protection from the hot weather. as we now, our world's crisis. Global warming which eventually lead to increasing world's temperature and greenhouse effect where's the ultraviolet rays from the sun trapped in the atmosphere. This lead to skin cancer. But with the hijab, we could lower the probability to affected by the ultraviolet rays. Its also protect us during raining days. In this globalization world, our nature have been badly affected by the human being. How bad the human are. -.-' I means, the bad one la, kita tak. InsyaAllah. 

yang paling penting, the role of hijab in protection is protecting the women from being analysed by the man. *toing toing. fahamkan maksud. maknanya, hijab melindungi kita dari pandangan liar oleh lelaki-lelaki. seperti yang diketahui, sifat lelaki ni dia suka menganalis semua benda, especially kalau pasal perempuan. so, will you let someone who you don't even know who is his, analysed all the things about yours? just because not wearing a hijab? so, take noted. and kita pun sering diingatkan, tak semua atas dunia ni baik hati seperktinya baik. ada juga yang mempunyai anasir yang tak baik dalam diri mereka. so, take note tak semuanya baik. yang tak fokuskan benda ini hanya kepada lelaki. wanita pun ade yang macam tu. so, stay cool. jgn hangin2. biasanya klu hangin2 nih, benda tu betullah. hikhik.

back to our topic, hijab tu function utamanya ape eh? 
menutup aurat
tutup rambut
nok tutup aurattt..
so, everyone knows that the main function of hijab is to cover our aurah. so, what is the function of wearing hijab if our neck, our hair still can be seen by the others? bukankah tekuk kita tu aurat? bukankah rambut kita tu jugak AURAT? ke ape? hiasan semata-mata? memang mereka hiasan, tapi perhiasan hanya untuk yang layak melihatnya. sedarlah wahai muslimah sekalian, tiada gunanya kalian memakai tudung tetapi masih menampakkan susuk tekuk dan rambut anda. sedangkan, dalam firman Allah,Allah dah higlight dengan HIGHLIGTER berkuasa tinggi, pakaian yang jarang menampakkan aurat pun tak boleh sayang-sayang sekaliannn...pakaian tu termasuklah tudung. adakah tudung anda jarang hingga menampakkan tekuk dan sanggul anda?
kalau saya, jawapannya, ya. tudung saya memang menampakkan saya puyer tekuk tetapi saya memakai anak tudung, eh bukan, tudung saiz S kat dalam. Ni tak, tudung saiz S tulah dia nak bawak ke hulu ke hilir, batang tekuk nampak, rambut pulak sengaja ikat dengan pengikat rambut special, kasi nampak sikit hujung rambut. 
Bila orang cakap, baik tak payah pakai tudung. Dia pula menjawab, " alah, baik sayala pakai tudung dari tak pakai terus." Oh begituuuu...kalau mcm tu, semua org boleh buat mcm tu lah. saya pom nak pakai tudung nmpak rambut jugaklah. tak cukup, sambung dengan rambut palsu. :D. So, sekarang adakah dengan memakai tudung itu anda mematuhi arahan Allah? dan anda rasa, dengan hujung rambut anda yang ikal mayang seperti iklan Rejoice tu boleh tak tarik anda masuk neraka? anda rasa bagaimana?
Dulu, saya pom macam tu jugak, memakai tudung sekadar menutup aurat dari lelaki-lelaki ajnabi, bila dah takde mereka sekeliling saya, tudng pun terbang ntah ke mana, kerana masa tu, dalam mindset saya, tudung nak tutup aurat dari lelaki ajnabi, dibuatnya mase tu ade stalker duk stalk dalam semak? ade saya nampak semua tu? Allah nampak. dan Allah tahu, kita yang salah. keranaaaaa, Allah suruh kita tutup aurat sepenuhnya bila berada di luar rumah, tak kisahlah tak ade orang ke tak ade hantu ke, WAJIB ke atas perempuan-perempuan Islam menutup auratnya. 

Fesyen? 
"Akak, yang pakai tudung belit2 tu mcm mana akak?"
Oh, Hanatajima and adik beradiknya itu? Ya, tak salah anda memakainya bahkan Allah sukakan sesuatu yang cantik. Bila dah rasa cantik tu maknanyaa cantiklah. Tapi kalau tudung macam plastik bungkus, faham-fahamlah. tu bukan cantik, tu cacat! Boleh nak pakai semua tu dengan syarat, menutup bahagian dada dan tidak menampakkan tekuk dan rambut. 

Saya sebenarnya tertarik nak post entry ni kerana saya pernah dengar dari on of my friend, telling me that, " For me, religion is not based on what you're wearing but what you think and feel." Oh My Friend, betul apa yang diperkatakannya tapi agama dia, bukan agama Islam. Hijab bukan identiti kita, iman identiti kita yang sebenarnya. Hijab adalah suruhan agama. dan jika kita ada iman, kita akan laksanakannya. Ya, betul, apa yang kita rasa dan apa yang kita fikir. tetapi hijab bukan seperti apa yang kita fikir dan rasa. rasa dah pakai tudung kira dah tutup aurat? even tudung sikat xxxxs sekalipun? even tudung nampak berjuntai ank yang keluar? even tudung nampak tekuk yang slim over river tu? hijab tetap hijab. HIJAB adalah Hijab. Get what I mean? 

Saya rasa setakat tu jelah saya melalut hari ini, segala kekurangan dalam post ni harap diampunkan dan sebarang teguran, direct to me please. :) we have to be open in this matters. I mean, teguran mengenai sesuatu kesalahan. 

p/s: saya pun masih dalam proses renovation diri. masih ada kekurangan yang perlu saya renovate menjadi lebih baik. InsyaAllah renovation saya akan terus berjalan sehinggalah apa yang dihajatkan termakbul. insyaAllah. sekurang-kurangnya, saya dah sampaikan teguran yang masih bertompok-tompok kekurangannya. saya bukan budak sekolah agama, saya bukan budak aliran agama, saya bukan budak yang agamanya boleh dikatakan alim tapi saya pratikkan apa yang saya belajar. dan yang paling penting, saya, adalah hamba Dia yang tak pernah berhenti memohon petunjuk-Nya. insyaAllah. :)




No comments:

Post a Comment