YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

AKU

" Aku,

Bukanlah seorang penyanyi yang bisa menuturkan kata dengan menyanyi,

Bukan jua seorang komposer yang punyai abiliti utk menyuarakan isi hati,

Bukan seorang pelukis handalan yang punyai bakat yg mampu melakar sebuah lukisan tersirat,

Hanya punyai ayat dan tulisan, untuk ditulis, dibaca dan ditatap.

May Allah bless. "

Monday, November 17, 2014

Hari Dengan Senyuman

Principles of Seminars: check
CVR Quiz JC1: check
Finale Assessment: another 22 days

It's a hectic. Seriously such-a-very hectic life as a medical student. Whenever I said to my friend, "We should facetime. I miss u." and bla2 up to "...kidda busy. later when everyone free, I will call you."
"It's sokay. Truely understandable. Medical student." while laughing.

Its totally tiring and the subjects are really though one. Klu senang, semua org jadi dokter dgn senang hati ler. Why would medicine be such a very though one?

Kerana nikmat dan hikmah di sebalik kesusahan itu.
Nikmat? Hikmah? Gaji kah? Pangkat kah? Bla...bla....
Nope!

Nikmat apabila dapat menyaksikan sendiri dengan mata yang dianugerahkan Tuhan, segala penciptaan-Nya yang paling agung yakni manusia.
Honestly, every anatomy class gonna be the most awesome part. Why? witness all the organs, vessels and nerves just get myself excited.
Setiap kali nak dissect, mesti fuk pikiq klu disset diri sendiri macam ni jugak ka? Hmmm dissect diri sendiri ibarat membunuh diri. After learning all of those stuffs, honestly, antara amanah Allah yang mungkin tak terjaga adalah diri sendiri. Hatta luka sedikit bisa membawa kepada kematian.
*Flip tudung*
See? Medicine is such a very awesome studies.
So, yeah, by witnessing all of that, I just been wondering either, all these times, did I take care of this creation with full of care or not? Our responsibility to take such a good care of ourselves. Hmmmmm.
Partially maybe not. Partially maybe yes.
Angkat muka, coffeeeee....and instant foodd...hmmmmm.

yeap,
" Ya Rabb, sungguh penciptaan manusia itu sgt wonderful. Sangat complexes and yet amazed."
ditambah dgn belajar all the system in the body. Mantap.

Hikmah?
Menjadi manusia yang sentiasa merendah diri, tatkala melihatkan penciptaan Allah yg agung ini membuatkan diri terasa kerdil dan hina. Membuatkan kita sedar bahawa setiap cells, organs ini akan menuntut haknya di akhirat kelak. Maka dgn itu, kesihatan perlu dijaga.
Another things that I learned much was always being a grateful servant. Kerana apa?
Tak semua orang dilahirkan dengan kesempurnaan. Ada orang yang dilahirkan dengan defects yang mungkin affect diorg punya lifestyle or survival.
Sesungguhnya yang menjadikan setiap sesuatu itu adalah Allah, maka hanya dengan izin-Nya, segala yang tersurat dan tersirat pada hari ini terjadi.
Setiap kali belajar pasal diseases, sering kali dalam otak terfikir, what if Allah testified me with these condition? Masha-Allah! Always remember that Allah only testified us with something that we could bear with. Alhamdulillah and yet may Allah preserve us from all of these diseases.
Hakikatnya banyak penyakit datang dari kita sendiri. Hmm?
Okay, basically we should emphasise a such very healthy lifestyle. kerana banyak penyakit hakikatnya datang dari kesalahan kita sendiri dlm menjaga tanggungjawab kita yakni, pelihara diri dari sebarang kesakitan. Dan setiap kali sakit, anggapla ia satu kifarah dosa. Bukan bermakna Allah nak mendera or so ever, tapi tak ke rasa mcm Allah sayang kat kita sebenarnya? Allah nak kifarahkan dosa-dosa kita supaya nanti di pertemuan itu kelak, kita bersih dari dosa? Ya Allah teringin sekali menjadi seperti bayi yang bersih dari dosa tatkala di akhirat kelak.
Tapi tu tak bermakna boleh cari penyakit. --"

Okay. Back to the real part.

I honestly feel so happy because this is what I have been dreaming off. This is my passion which allow me to have such a great fighting spirit, in order for me to be here. So literally, every moments are such a bless from Allah that I enjoyed it well. Hinggakan senyuman yang dulunya mahal kini ringan di bibir.
Kerana betapa Allah berikan, limpahkan dalam hati ini, sebuah kegembiraan dalam keredhaan dan kerahmatan-Nya, untuk merasai detik-detik ini.
Kerana pahitnya perjuangan yang lalu, yang pernuh dengan air mata dan sendu senda,
Menjadikan nikmat pada hari ini terasa sangat manis dengan rahmat dari Dia.
Alhamdulillah.
Mungkin ad orang menuturkan bahwa diri ini cuba menunjuk-nunjuk.
Biarlah Allah yang mengetahui, Dia lebih mendengar dan mengetahui apa yang di hati para manusia berbanding pemilik hati itu sendiri.

Tiada terlintas untuk menambah duka pada yang terguris,
Hanya sekadar berkongsi nikmat bahagia dari Allah.
Just believe that everything happens are with decree of Allah.
Keep calm and believe in Allah SWT.

Alhamdulillah.
14.01
17112014

1 comment:

  1. assalamualaikum. sy ada baca entry awk pasal usrah. sy nak join usrah area kl kalau boleh. kalau ada pape information email sy. nurfaraxxh@gmail.com . terima kasih, jazakallah :)

    ReplyDelete